اعتراض به برگ مالیات قطعی

اعتراض به برگ مالیات قطعی

اعتراض به برگ مالیات قطعی

هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

آیا میتوان به برگ مالیات قطعی اعتراض کرد ؟

طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند .

حالا اگر این مهلت یکماهه گذشته باشد و مودی یا … اعتراضی نکرده باشد و یا پس از این یکماه مدارکی به دست آید که میتواند نتیجه رای را به نفع خود تغییر داد اکنون چه باید کرد ؟

در پاسخ به ماده ۲۵۱ مکرر اشاره می کنیم ، این ماده در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته اید و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات قطعی شده را دارید .

راه حل این است که درخواست را طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید . وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده مورد نظر را به هیاتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع میدهد .

به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی ، بهتر است فرم مخصوص تعبیه شده در این رابطه ، تکمیل و مستندات مربوطه ضمیمه و به دبیر خانه تسلیم گردد .

پس از ارائه فرم ، مدارک بررسی و در صورت وجود نواقص ظرف ۲ هفته مراتب به مودی اعلام میگردد . در صورتی که فرم مربوطه بطور صحیح تکمیل و ارائه نشود و یا مستندات کافی نباشد دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه می نماید .

در هر حال مدارک ارائه شده بررسی و رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچگونه اعتراض و بررسی دیگری وجود ندارد .

مودیانی که قصد ارائه شکایت خود را به این مرکز دارند باید به نکات زیر توجه کنند :

 

۱- شرط اولیه ارائه شکایت به مقام عالی وزارت ، قطعیت مالیات و عدم امکان طرح در سایر مراجع مالیاتی ، با استناد به مدارک و ادله کافی است .

۲- در صورتیکه همزمان به دیوان عدالت اداری و یا شورای عالی مالیاتی شکایت شده باشد موضوع قابل طرح در این هیات نیست و لذا در هر مرحله که معلوم شود مراتب بررسی متوقف خواهد شد .

۳- فرم درخواست رسیدگی را به دقت تکمیل نموده و همه موارد را درج کنید . در صورت ابهام ، حضوراً یا بصورت تلفنی موارد را از کارشناسان دبیر خانه هیات سوال فرمائید .

۴- فرم شکوائیه الزاماً به امضاء شخص مودی رسیده باشد. امضاء فرم شکایت اشخاص حقوقی( شرکتها ، موسسات ، سازمانها ، شهرداریها و … ) : امضاء صاحبان امضاء‌مجاز،‌مستند به روزنامه رسمی( و یا حکم انتصاب ، حسب مورد ) ، همراه با مهر شرکت یا موسسه ( حتماً روزنامه رسمی مربوط ضمیمه شود ) .

 

– در مورد شکایت از ناحیه وراث و یا شرکاء مدنی لازم است کلیه وراث و یا کلیه شرکاء فرم را امضاء‌نمایند. در غیر اینصورت شکایت کامل نبوده و قابل بررسی نمی باشد .

– در صورتیکه شکوائیه توسط وکیل ( یا قیم ) مودی امضاء و ارائه می شود ، تصویر وکالتنامه رسمی و سایر مدارک ( حسب مورد: قیم نامه، حصر و وراثت، وصیت نامه، وقف نامه و … ) ضمیمه شود .

 

۵- تصویر برگ های مالیات قطعی مورد شکایت ، با شماره و تاریخ خوانا حتماً الزامی است. اوراق دیگر از جمله برگ تشخیص و یا برگ اجرائی قابل جایگزین نمی باشد .

۶- تصویر کلیه آراء هیاتهای حل اختلاف و مراجع قبلی از جمله هیات بدوی یا تجدید نظر ، رای شورای عالی مالیاتی، هیأت ماده ۲۱۶، هیأت همعرض و … برای بررسی شکایت شما کمک بسزایی می کند لذا ارائه تصویر همه آنها لازم است .

۷- ادعاهای مطرح شده درشکایت می بایست مستند باشد لذا هر گونه مدارک و مستنداتی که ادعای مطروحه را اثبات می کند، ضمیمه نمائید .

لازم به ذکر است دبیر خانه هیات هیچ الزامی ندارد تا به شکایت ناقص ، نامفهوم و بدون مستندات رسیدگی نماید . لذا در تدوین شکوائیه خود دقت فرمائید .

فرم اعتراض و تقاضای تشخیص رسیدگی مالیات را در ادامه ملاحظه فرمائید.

اعتراض به برگ مالیات قطعی

اعتراض به برگ مالیات قطعی

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *