پرونده‌های مالیاتی در بسیاری از موارد به‌عنوان محل مناقشه بین سازمان امور مالیاتی و مؤدیان تبدیل می‌شود. در واقع اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی برای آن‌ها محاسبه و تعیین شده است، اعتراض دارند. این اعتراضات از طریق تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی باید به مراجع قانونی ارسال شود. لایحه اعتراض مالیاتی بهترین راه برای احقاق حقوق مؤدیان مالیاتی است؛ اما مشروط بر آنکه راه و رسم آن را به‌خوبی بدانید. ما سختی‌های تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی را برای شما آسان می‌کند.

چه زمانی نیاز به تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی داریم؟

بعد از تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی یا حقوقی و ارسال آن، سازمان امور مالیاتی نسبت به بررسی لایحه اقدام می‌کند و در نهایت کارشناسان این سازمان بر مبنای محاسبات خاص خود، مبلغ مالیات پرداختی اشخاص حقیقی یا حقوقی را تعیین می‌کنند. برخی اوقات مؤدیان مالیاتی نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض دارند. قانون برای این‌گونه مواقع مراجع حل اختلاف مالیاتی را با عنوان مرجع رسیدگی به اعتراضات قرار داده است.
مؤدیان باید برای ثبت اعتراض خود نزد مراجع حل اختلاف مالیاتی، اقدام به تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی کنند. در قالب این لایحه باید به طور دقیق مشخص شود که به چه دلیل نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض وجود دارد. هیئت‌های رسیدگی به اختلافات نیز نسبت به بررسی پرونده‌های اعتراض در مدت زمان معین اقدام می‌کنند و رأی نهایی خود را صادر می‌نمایند.

اگر در مواجه با مسائل تنظیم لایحه مالیاتی نیازمند مشاوره مالی آنلاین هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

دفاعیه مالیاتی توسط چه کسی تنظیم می‌شود؟

قانون به طور شفاف مشخص کرده است که تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی باید توسط چه کسانی صورت بگیرد. مطابق قانون برای افراد حقیقی و حقوقی به صورت مجزا تعیین تکلیف شده است.

مسئول تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی حقیقی

در وهله اول شخص مؤدی موظف است که در صورت داشتن اعتراض به مالیات تعیین شده، نسبت به تهیه و تدوین لایحه اعتراض مالیاتی اقدام کند. درصورتی‌که به هر دلیل فرد محجور باشد، قیم او وظیفه این کار را بر عهده دارد. همچنین اگر شخص مؤدی فوت کند، ورثه او به‌عنوان قائم‌مقام موظف به انجام این کار هستند. البته این امکان وجود دارد که شخص مؤدی وکالت امور مالیاتی خود را به وکیل متخصص امور مالیاتی واگذار کند. در این صورت وکیل موظف است که نسبت به تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی اقدام کند.

مسئول تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی حقوقی

برای شرکت‌های حقوقی، قانون اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت را به‌عنوان مسئول تنظیم لایحه رفع تعرض مالیاتی معرفی کرده است. همچنین این امکان وجود دارد که اختیارات لازم به وکیل شرکت سپرده شود و او امور مربوط به تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی را به صورت قانونی پیگیری کند.
یک نکته ضروری که باید در اینجا اشاره شود، آن است که تنها در صورتی می‌توان به نتیجه‌بخش بودن اعتراض خود امیدوار بود که تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی توسط کارشناسان خبره و باتجربه در این زمینه صورت بگیرد. طبیعی است که افراد عادی به بسیاری از مفاد قانون هیچ‌گونه اشرافی نداشته باشند. کارشناسان ما در این زمینه آماده هستند تا مشاوره لازم برای تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

انواع لوایح مالیاتی

لوایح مالیاتی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

لایحه تعدیل مالیات

لایحه تعدیل مالیات معمولاً به‌عنوان اصلی‌ترین نوع لوایح مالیاتی به شمار می‌آید. در این نوع لایحه، مؤدی به دنبال آن است که دلایل و مستندات خود را به‌منظور اقناع مراجع قانونی برای کاهش مبلغ مالیات تعیین‌شده ارائه کند. نکته ضروری که باید در تنظیم لایحه تعدیل مالیات در نظر گرفته شود، رعایت اختصار در نوشتار است. در این لایحه به هیچ عنوان نباید به سراغ بیان حرف‌های غیرمستند بروید. تمام مطالب باید با استناد به مفاد قانون باشد و هیچ‌گونه ابهامی در متن مشاهده نشود.

لایحه رفع تعرض

لایحه تعدیل مالیات در ابتدا باید به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود. درصورتی‌که به هر دلیل این اداره اعتراض مطرح شده را وارد نداند، یک برگ تشخیص صادر می‌کند که در آن رأی خود را ابلاغ می‌کند. اگر مؤدی به هر دلیل نسبت به برگه تشخیص اعتراض داشته باشد، باید اعتراض خود را در قالب تنظیم لایحه رفع تعرض به هیئت‌های حل اختلاف ارائه کند. هیئت حل اختلاف نیز در مدت‌زمان 30 روز نسبت به بررسی اعتراض مطرح شده اقدام می‌کند و در نهایت اگر اعتراض مؤدی را وارد بداند، برگ تشخیص اداره مالیاتی را رد می‌کند.

لایحه درخواست قبولی اعتبار ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی از مالیات است که به هزینه‌ای که بابت دریافت خدمات یا کالا از کسب‌وکارها دریافت می‌شود، اختصاص پیدا می‌کند. مطابق قانون، کسب‌وکارهای مجوز دریافت این مالیات را از مشتریان خود دارند که گواهینامه اعتبار ارزش افزوده را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده باشند. این گواهینامه به تشخیص سازمان مالیاتی برای 6 ماه تا 1 سال صادر می‌شود. درصورتی‌که به هر دلیل سازمان امور مالیاتی بعد از این مدت صلاحیت کسب‌وکار را برای تمدید گواهینامه احراز نکند، می‌تواند با تنظیم لایحه درخواست قبول اعتبار ارزش افزوده، اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

تحریر دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقیقی

تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی برای اشخاص حقیقی باید توسط شخص مؤدی، قائم‌مقام یا وکیل او صورت بگیرد. در نگارش لایحه دفاعیه باید توجه داشت که نامه خطاب به کدام مرجع رسیدگی نوشته می‌شود. اهمیت این مسئله از آن جهت است که در قانون حدود اختیارات هر یک از مراجع قانونی مشخص شده است و نباید مطالبه اموری را در مرجعی داشت که در قانون وظایفی بر عهده آن نهاده نشده است.

تحریر دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

در تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی برای اشخاص حقوقی مسئله ارائه مستندات کافی اهمیت بسیار زیادی دارد. هیئت مدیره شرکت یا وکیل قانونی آن‌ها باید تمام اعتراضات را با ذکر مستندات قانونی و همچنین استناد به مفاد قانون در لایحه اعتراضی ثبت کند. همچنین در تحریر این لایحه باید به طور جد از کلی‌گویی پرهیز شود و تمام مسائل با جزئیات و به طور شفاف مطرح شود. در عین حال رعایت اختصار نیز جایگاه ویژه‌ای در تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی دارد.

تحریر بی‌نقص لایحه مالیاتی مالی‌چی

ما در موسسه تراز آذین اروند معتقد هستیم که جهان به‌اندازه کافی جای پیچیده‌ای است و دیگر نباید ما انسان‌ها به این پیچیدگی دامن بزنیم. به همین دلیل کارشناسان و مشاوران متخصص در زمینه امور مالی و مالیاتی در مالی‌چی گرد هم آمده‌اند تا مشکلات اشخاص حقیقی و حقوقی را در کمترین زمان و بدون نیاز به درگیری مستقیم آن‌ها برطرف کنند. برای تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی می‌توانید به دو صورت از خدمات مالی‌چی استفاده کنید:‌

  • مشاوره تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی
  • تحریر لایحه دفاعیه به صورت آنلاین از صفر تا صد