به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست هم اندیشی با نخبگان در پاسخ به پرسش‌های آن‌ها، اظهار کرد: بسیاری از حوزه‌های مختلف اصرار به معافیت مالیاتی داشتند اما سازمان امور مالیاتی کشور نمی‌تواند بدون درنظر گرفتن قانون در حوزه کاهش نرخ یا ایجاد معافیت‌ها ورود کند.

وی افزود: در خصوص اخذ مالیات از پزشکان عزم سازمان با وجود مخالفت‌ها جدی است، چنانچه پزشکی تخلف کند به موجب قانون با او برخورد خواهیم کرد مثلا می توان پزشکان متخلف را از مزیت و بهره مندی تبصره ۱۰۰ منع کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: به زودی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در صحن علنی مجلس به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان بررسی خواهد شد و امیدواریم این قانون در مجلس فعلی به صورت نهایی تصویب شود، درحال ‌حاضر در سازمان امور مالیاتی کشور، ظرفیت‌ها و بسترهای اجرایی  را جهت  پیاده‌سازی طرح مذکور مهیا ساخته‌ایم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود 40 هزار خانه لوکس در کشور شناسایی شده بود در حالی که سال 1402 به واسطه هوش مصنوعی تنها در تهران ۱۱۰ هزار خانه خالی شناسایی شد.

وی درخصوص بند (س) تبصره ۶ مالیات قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز گفت: این حکمی بود که در مجلس شورای اسلامی افزوده شد، البته به لحاظ آن که ساماندهی در معافیت‌های مالیاتی داشته باشیم آن را قابل دفاع می‌دانيم، زیرا معافیت مالیاتی بسیار گسترده است و باید به طور عادلانه ساماندهی شود.

وی در ادامه بیان داشت: در خصوص مالیات ستانی از خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس نیز عزم سازمان جدی است و قانون مربوطه را  براساس تصمیمی که مجلس اتخاذ کند، اجرا خواهیم کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: برای پارک‌های علم و فناوری و کارکنان آن ها معافیت و تعدیل مالیاتی درنظر گرفتیم؛ از آنجایی که این قانون به تازگی مصوب شده است نیازمند گذر زمان بوده اما نگاهمان باتوجه به ارتباطمان با معاونت علمی و فناوری مثبت است.

سبحانیان گفت: در حوزه مالیات ستانی از هنرمندان با توجه به وظیفه‌ای که داشتیم یک حوزه خاصی را برای اخذ مالیات از اینفلوسرها و بازیگران درنظر گرفتیم، اشخاصی که در بستر مجازی از تبلیغات درآمد بدست می‌آورند مشمول مالیات خواهند بود.

وی گفت: بحث آموزش و فرهنگ سازی برای سازمان امور مالیاتی کشور بسیار اهمیت دارد، برای سامانه مودیان برنامه‌هایی در نظر گرفتیم که می‌شود به فیلم، کلیپ و غیره اشاره کرد؛ در سطح مدارس نیز با همکاری وزارت آموزش و پرورش مسئله آموزش مالیات را لحاظ خواهیم کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: شفافیت در حوزه مالیات بسیار اهمیت دارد، مطابق جدول وصولی که ارائه می‌شود آمار و ارقام را مردم می‌توانند مشاهده کنند. مسئول اینکه مالیات کجا خرج می‌شود خزانه و سازمان برنامه و بودجه است و مربوط به سازمان مالیات نمی‌شود.

سبحانیان گفت: آراء حل اختلاف برای مودی بسیار شفاف است و شخص نسبت به نظرات اتخاذی واقف خواهد شد؛ در حوزه جرم انگاری، اطاله دادرسی، ظرفیت قانون قوی نیست و بهبود آن جزء مطالباتمان است.

وی بیان کرد: اکنون ارتباط خوبی در حوزه پولشویی داریم و به بالاترین سطح در این حوزه رسیدیم و تکالیف قانونی را در یک جلسه بررسی کردیم؛ سازمان بازرسی نیز به صورت مکتوب روی این مسئله صحه گذاشتند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش دو و نیم برابری معافیت مالیاتی درآمدی مشاغل، معافیت کامل صندوق‌های سرمايه‌گذاری و همچنین معافیت پنج درصدی واحدهای تولیدی در بودجه 1403 نیز جزء پیشنهادات ما بوده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید